Det er kun 3000 biler som totalt blir tilgjengelig i disse europeiske markedene, og det er førstemann til mølla som gjelder.
Er du en av de som får reservert din IONIQ 5, blir du blant de første kundene i Europa som får denne modellen allerede til sommeren 2021.
IONIQ 5 en romslig crossover
Størrelsesmessig er denne IONIQ modellen midt mellom Tucson og Santa Fe. Akselavstanden er på 3000 millimeter og 1890 millimeter i bredde gir et romslig interiør, akkurat som i SUV-segmentet.
Forsetene kan legges tilbake i en komfortabel stilling, i tillegg til at det kommer frem en fothviler som gir ekstra komfort.
Lang rekkevidde og lynrask lading
På den nye IONIQ modellen kan man velge mellom batteripakker på enten 58 eller 72,6 kWt, samtidig kan man velge mellom bak- og firehjulstrekk.
Den nye elbilplattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform) bidrar til at IONIQ kan leveres med rekkevidde opp mot 500 km etter WLTP, samt lynrask lading. På en 350 kW lynlader, lades IONIQ fra 10 til 80 prosent på kun 18 minutter. Det tar i underkant av 5 minutter å lade opp 100 km ekstra rekkevidde (basert på WLTP)
IONIQ 5 kan også lade eller bruke de aller fleste 220V-apparater. Dette betyr at mens man kjører, er det muligheter til å lade opp en sparkesykkel, eller gi strøm til andre elektriske apparater. Dette er mulig på grunn av IONIQ 5 sin unike V2L teknologi (Vecicle to Load) V2L systemet er plassert under baksetene, og gan gi 3,6kW. Denne kan også benytttres utvendig med et adapter i Type2-ladekontakt, og kan gi strøm selv om bilen er slått av.
Kilde: Hyundai Pressemelding